Rezeki Halal dan Haram part 1 | Ustaz Don Daniyal | Dunia sebenar Shida Rezeki Halal dan Haram part 1 | Ustaz Don Daniyal

Klik Banner untuk lebih lanjut (iklan berbayar) nak tempah? (klik sini)


Tuesday, 11 September 2012

Rezeki Halal dan Haram part 1 | Ustaz Don Daniyal

   Assalammualaikum, peace upon you.
Shida tertarik tersentuh dengan kata-kata Ustaz Don Daniyal mengenai petikan yang shida ambil dari FB ni, Kalau korang baca mesti korang akan rasa apa yang Ustaz Don katakan itu adalah benar dan sering berlaku disekeliling kita, tak kira lah berlaku atas diri sendiri atau orang lain. Tapi bagi shida sendiri pun shida banyak dengar tentang perkara seperti ini. Gaji besar tapi tak pernah-pernah cukup salah satu sebab duit tu tak berkat dan haram bila kita buat kerja gaji seperti gaji murah kira macam makan gaji buta. Ada juga yang tak hulur langsung pada orang tuanya. sekali-sekali hulurlah sama, berkat tau bagi gaji kita pada orang tua. Walau kadang-kadang tu orang tua kita tak minta tapi kita sebagai anak kena tahu tanggungjawab kita kepada orang tua yang melahirkan kita, menjaga kita sehingga seperti sekarang.
Ada juga shida dengar selalunya orang-orang kampung yang hidup susah, dapat bela anak dia sampai masuk Universiti kerana apa? samalah dia gaji rendah tapi buat kerja banyak dan berat seperti orang gaji mahal dan banyak. Dia bekerja lebih jadi Allah swt membalas dengan seorang anak yang bakal menjaga dia kelak dengan baik :) dalam kawasan tempat shida ni banyak shida dengar macam tu. Duduk kampung dia jaga anak dia bela sampai masuk universiti sekarang anak dah berjaya. Now anak dia pula jaga ayah mak dia, hidup dah senang sikit anak dapat kerja baik. Ini kisah benar yang shida share dengan korang :)

 sama-sama kita muhasabah diri untuk menjadi lebih baik




27 Jari Ohsem:

Ahmad Haziq Azlan said...

dah jadi ibu ayah nanti kita kena fikir segala tindakan kita akan beri kesan kepada anak-anak. contoh beri anak makan duit kotor. mesti perangai anak pun tak berapa nak cantik

duniafana said...

memang saya sangat setuju

Remy hazza said...

betul kata shida......
kalau kita ikhlas berkerja.... gaji yg kecil pun cukup utk sebulan..... rezeki sentiasa ada.... Allah memudahkan.... jgn takut utk bersedekah atau menderma.... segalanya akan Berlipat nanti rezeki dari-Nya

nuyui a.k.a miss YUI said...

ada btolnya kata2 itu kan shida..

Chuu Muqhlis said...

semoga sama2 tgolong dlm klangan ank yg berbakti pada ibu bapa :)

KorN said...

itu lah kan kak shida.. semoga kerja yang kita lakukan di berkati oleh Nya..

cindyrina said...

sokong 100%!!!! jangan malas...buat lah yang terbaik.Kerja dgn ikhlas!!!

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sgt setuju...
Bekerjalah dengan seikhlasnye..moga rezeki yg kita peroleh diberkati olehNya...

mummyriena said...

kdg2 aku skodeng gak ayat ustaz don ni byk gak yg guna tau..nice sharing shida!

Alia Asyura :) said...

beringat tuk alia..alia xnk hampakn mak ayah :)
thanks kak shida :)

patriq said...

setuju sida!!

dEdEQ dE wIshEs said...

SUBHANALLAH .. BETOL TU

fieda said...

betul kata ustaz don tu..sgt bermanfaat..

syiela said...

setuju sangat! moga hasil kita diberkati olehNYA...

bersungguh2 dalam mencari rezeki.. InsyaAllah

azizah :) said...

sokong 100%.. tu sebab biarlah gaji kita sikit janji berkat dan ikhlas..dan duit yg ada sentiasa mencukupi.. InsyaAllah..

Dkna Abza said...

dkna pon setuju dengan kata-kata nie :)

Mia Liana said...

yang penting sekali keikhlasan.... jangan terlalu berkira sangat....huhuhuhu

caliph shuriken said...

nice sharing.. btul tu, kita bole rsa rezki tu berkat atau x dgn apa yg berlaku dlm hidup kita setiap hari ^^

aisya said...

betul tu.. hmm..

jaakechik said...

kata2 nya memberi seribu erti.... setuju ngn dia...

-meeSUPERGIRL- said...

KERJA KNE LAH IKHLAS ... jangan nak hancurkan bos pulakkk .. kan3 . haha

IntaNBerliaN said...

a'aa betoi tu.. setuju dgn kata2 ustaz don tu...

Che Rosliza Che mat said...

setuju gan Ustaz Don...kata2nya penuh makna...

Sally Yatiey said...

Setuju.. Nice sharing! :)

Tinta Lana said...

Assalammualaikum shida.

Iya..apa shida huraikan kat bawah..semua betul..

Ramai orang bekerja dengan niat kosong..mengharapkan gaji datang,masuk tiap2 bulan.. sebab tu kita dalam hidup,mesti berdepan sorg dua kenalan yg tau hidup merungut,mengeluh dgn kerjanya..hati tu, tak ikhlas n redha sepenuhnya dalam bekerja.

Tu satu hal..satu lgi..keja sambil lewa.. sikap buat kerja melepas batuk ditangga..dengan alasan, "alah..org lain pun buat benda sama"

Kerja tu lebih dari gaji,dan hasil. Ia libatkan amanah,tanggungjawab,jujur,macam2 lah.. memang susah mula2..tpi manisnya pasti ada hujungnya nanti..

Wanieys said...

setuju dgn kata2 shida tu

Khairul Zamri said...

ada betul jugak tu kata-kata ini..sedikit menyentuh :)